Er zijn 10 sponsoren voor het EK2016 in Frankrijk. Deze sponsoren zijn internationale partners van de UEFA en hebben veelal de sponsorrechten van de competities van landenteams. Hierbij valt te denken aan sponsoren van de EK kwalificatie, het EK onder de 21, het EK voor vrouwen en het EK futsal. Ook zijn er veel verschillende bookmakers actief tijdens het Europees Kampioenschap voetbal 2016.
De volgende 10 internationale sponsoren voor het EK2016 gecontracteerd:
Daarnaast zijn er 6 nationale sponsoren met sponsorrechten voor het EK voetbal. Deze sponsorrechten zijn beperkt tot het land Frankrijk.
Momenteel zijn er 4 nationale sponsoren gecontracteerd:
Adidas
Adidas heeft in september 2009 aangekondigd dat het een overeenkomst voor lange termijn wil aangaan met de UEFA. Daarbij kregen ze veel rechten voor het EK2012 en het EK2016 en alle andere competities voor landenteams tussen 2010 en 2017. Hierdoor werd Adidas één van de belangrijkste sponsoren van de UEFA. Adidas zal daarnaast ook ondersteuning bieden voor diverse uitrustingen, zoals kleding, ballen en hulpmiddelen voor scheidsrechters en ballenjongens.
Carlsberg
Carlsberg is al sinds 1988 sponsor van de UEFA. Voor het eerst was Carlsberg sponsor van het UEFA Football Championship in West-Duitsland. Onlangs is Carlsberg een nieuwe overeenkomst aangegaan met de UEFA, waardoor het rechten heeft verworven van de EK kwalificatiewedstrijden tussen 2014 en 2017.
Coca Cola
Coca Cola is ook al sinds 1988 sponsor van de UEFA. De producten van Coca Cola variëren erg. De kernproducten zijn Coca Cola, Diëet Coca Coila, Sprite en Fanta. Daarnaast heeft de onderneming ook fruitdranken, sportdranken, energiedranken en mineraal water. Sociale verantwoordelijkheid is één van de speerpunten van Coca Cola. Coca Cola let bij sportevenementen goed op de actieve en gezonde levenstijl van sporters en supporters. Vanzelfsprekend worden de dranken van Coca Cola tijdens het EK2016 geschonken.
Continental
Continental is sinds 2013 sponsor van de UEFA. In 2011 heeft het bandenbedrijf het contract verlengd tot 2017. Continental is tijdens het EK2016 aanwezig op gebied van veiligheid op de wegen en remcapaciteit. Continental zal een Warm-Up programma uitrollen, waarmee de winnaars van een speciale competitie uitgenodigd zullen worden voor een unieke ervaring tijdens de finale van het EK2016.
Hyundai/Kia
Hyundai/Kia is sinds 2000 sponsor van de UEFA. Dit autobedrijf zal tijdens het EK2016 exclusieve leverancier worden van de vervoermiddelen van officials, de teams, scheidsrechters, organisatoren en gasten. Deze mensen worden door Hyundai/Kia vervoerd tussen de stadions, trainingskampen en speelsteden. Daarnaast zal Hyundai/Kia kinderen uitnodigen om deel te nemen in de Official Match Ball Carrier Programme (ballenjongens).
McDonalds
McDonalds is sinds 1992 sponsor van de UEFA. Het voedselbedrijf sponsort, naast het EK2016, ook het WK en de Olympische Spelen. McDonalds heeft wereldwijd meer dan 33.000 restauranten waarin men dagelijks ongeveer 68 miljoen klanten in 119 landen serveert. Meer dan 80% van alle restauranten worden gerund door lokale ondernemers. In Frankrijk organiseert McDonalds in 100 steden het McDO Kids Sports evenement. Hiermee wil McDonalds de gezonde levensstijl promoten onder kinderen. Daarnaast zorgt McDonalds voor de begeleiding van spelers en scheidsrechters op het veld. Kinderen kunnen dus hand in hand het veld oplopen met hun helden.
State Oil Company of the Azerbaijan Republic (SOCAR)
SOCAR is sinds 2013 sponsor van de UEFA. Dit is het tweede grote contract met een voetbalorganisatie. SOCAR contracteerde eerder al rechten voor het WK onder de 17 voor vrouwen in Azerbeidzjan. In Azerbeidzjan is SOCAR al een grote sponsor van het nationale voetbal. Met het EK2016 wil SOCAR wereldwijd bekendheid krijgen. Het bedrijf heeft kantoren in vele landen in zowel Europa als Azië en Afrika.
Orange
Op 28 oktober 2015 is bekend geworden dat Orange voor de tweede keer het EK sponsort. Orange is een telecombedrijf die vaste en mobiele telefoons levert. Voor het EK 2016 plaatst Orange 25.000 mobiele access points. Ook zijn de wedstrijden live via de faciliteiten van Orange te volgen.
Turkish Airlines
10 december 2015 heeft Turkish Airlines besloten sponsor te worden voor het EK 2016. Daarmee is Turkish Airlines de officiële vliegmaatschappij voor het voetbaltoernooi. Turkish Airlines zal speciaal voor het EK 2016 speciale aanbiedingen aanbieden, zoals lagere tarieven voor fans die naar Frankrijk vliegen en speciale vluchten voor de teams van en naar Frankrijk. Turkish Airlines zal naar 22 van de 24 deelnemende landen vliegen, evenals 6 bestemmingen in Frankrijk.
Hisense
Hisense is op 14 januari 2016 gecontracteerd als sponsor voor het EK 2016. Hisense is een Chinese elektrogigant die nu voor het eerst het EK sponsort. Hisense zal ook andere UEFA toernooien voor landen sponsoren, zoals het WK 2018, Futsal Euro 2016, EK 2017 onder de 21 en het EK 2017 voor vrouwen.
EK 2016 sponsor Hyundai-Kia heeft de sleutels van maar liefst 875 vervoermiddelen overhandigd die gebruikt zullen gaan worden tijdens het EK voetbal in Frankrijk. De overhandigingsceremonie was maandag 30 mei 2016 in het Stade de France in Saint-Denis.
Hyundai heeft 428 vervoermiddelen beschikbaar gesteld, waaronder de modellen Genesis, Santa Fe, Tucson en i20. Hyundai is al 16 jaar de officiële sponsor van het Europees Kampioenschap voetbal.
Kia Motors heeft ook nog eens 447 vervoermiddelen overhandigd voor de transport van de nationale voetballers, scheidsrechters en andere leden van de UEFA. Kia levert merken als de Sportage crossover, Optima sedan, Sorento SUV, Carens compact MPV en de Soul urban crossover.
Meer dan 80 medewerkers van Hyundai-Kia Motors en de UEFA namen deel aan de ceremonie in speelstad Saint-Denis.
De slogan op de bussen van de landenteams worden voor het eerst gekozen door voetbalfans uit Europa. Hierdoor hoopt Hyundai-Kia dichterbij de supporters te komen.
De officiële sponsor van het EK 2016, Coca Cola, heeft donderdag 11 maart zijn programma bekend gemaakt onder het motto 'Taste The Feeling'. Voor deze reclame heeft men niemand minder dan Arsene Wenger gestrikt. De coach van Arsenal zal verschillende wedstrijden analyseren in exclusieve video's.
In Parijs maakte Coca Cola het nieuwe arrangement bekend, die in het teken staat van het EK 2016 in Frankrijk. Coca Cola wil voetbalfans verrassen door hen innovatieve ervaringen aan te bieden. Deze promotie is onderdeel van het recent gelanceerde motto 'Taste The Feeling'.
De EK 2016 sponsor is tijdens het voetbalevenement overal aanwezig: in de voetbalstadions, bij familie, vrienden, thuis, in de speelsteden en in de café's.
In het stadion
Coca Cola zorgt voor 816 jongeren tussen 13 en 17 jaar om de spelers op het veld te begeleiden wanneer zij het veld betreden. Ook worden er in en rondom het stadion diverse verkooppunten opgezet, waarbij er gekleurde bekers worden uitgedeeld in de kleuren van het spelende land. Ook kunnen voetbalfans vanaf hun zitplaats bestellen!
In de speelsteden
In de speelsteden is Coca Cola aanwezig in de bagageruimten van vluchthavens en op verschillende treinstations. Op de fanzones in de steden is Coca Cola ook veelvuldig aanwezig. Voetbalfans kunnen in de fotohoktje selfies maken voor een Panini sticker.
Thuis
Op de 1,5L flessen van Coca Cola worden de 11 spelers van het Franse nationale elftal afgebeeld. Voetbalfans kunnen daarnaast ook goodies winnen van het EK 2016 door stickers en etiketten te scannen. In samenwerking met Snapchat ontvangen voetbalfans speciale filters in de kleuren van hun land. Coca Cola gaat ook een YouTube-kanaal opzetten, genaamd Coke TV.
In de café's
Coca Cola zal ongeveer 300 café's in Frankrijk voorzien van WiFi. Ook komen er 14 plezier ontmoetingspunten in de 10 speelsteden, waaronder 3 in Parijs.